25-31 Mart 2024 Tarihli Güncel Mevzuat Değişiklikleri
AVRUPA PARLAMENTOSU YAPAY ZEKA YASASI’NI ONAYLADI
Avrupa Parlamentosu ilk olarak 21.04.2021 tarihinde gündeme getirilen Yapay Zeka Yasası’nı, 46 hayır oyuna karşılık 523 evet oyu ile onaylamıştır. Yasa, yapay zeka sistemlerinin piyasaya arzı, hizmete sunulması ve bazı uygulamaların yasaklanmasına ilişkin hükümler içermektedir. Bahsedilen yasa aynı zamanda yapay zeka kullanımına ilişkin ölçütleri belirleyen ilk yasal düzenleme olma özelliğini taşımaktadır. Düzenlemeye göre;
-İş yerinde ve eğitim kurumlarında duygu tanıma, sosyal puanlama, cinsel yönelim veya dini inançlar gibi hassas özellikleri içeren biyometrik sınıflandırma sistemleri ve yüz tanıma veritabaları oluşturmak için internetten veya kapalı sistem görüntülerinden alınan görüntülerin saklanması dahil olmak üzere bu amaca yönelik kullanılan yapay zeka uygulamaları yasaklanmıştır.
-Yapay zeka tarafından elde edilen biyometrik tanımlama sistemlerinin güvenlik güçleri tarafından kullanılmasına yalnız terör saldırısı veya kayıp gibi olağanüstü hal durumlarında ve adli makamların izni ile kullanılması mümkün kılınmıştır.
-Kritik altyapı, eğitim, istihdam, sağlık, kamu hizmetleri, bankacılık, göç ve sınır yönetimi ve seçim gibi demokratik süreçlerdeki yapay zeka sistemleri yüksek risk kategorisinde yer almıştır.
-Yasa kapsamında, "deepfake" adı verilen; video, metin, görüntü oluşturma, başka dilde konuşma gibi çeşitli görevleri yerine getiren yapay veya değiştirilmiş görsellerin, ses veya video içeriklerinin açıkça belirtilmesi ve bu şekilde etiketlenmesi zorunlu kılınmıştır.
-Yeni yasa ile birlikte Google'ın yapay zeka modeli Gemini ve ChatGPT gibi çeşitli yapay zeka teknolojilerinin yeni kurallara uyması gerekecektir.
Düzenleme, AB Konseyi tarafından onaylanması ardından AB Resmi Gazetesi’nde yayımlanmasından iki yıl sonra yürürlüğe girecektir.
Yasanın kabul edilmesi ile yapay zeka uygulamalarına bir çok yasak öngörülmüş, kolluk kuvvetine istisnalar tanınmış, yüksek riskli sistemlerin kapsamları çizilmiş ve şeffaflığa ilişkin sınırlamalar getirilmiştir. AB Parlamentosu tarafından kabul edilen Yapay Zeka Yasası ile tüm dünyada yapay zeka hukukuna ilişkin önemli adım atılmıştır.
BAHİS OYUNLARI SİTESİ HAKKINDA REKABET KURULU KARARI
Söz konusu bahis sitesinin münhasırlık içeren anlaşmaları ile 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’u ihlal ettiğine ilişkin Rekabet Kurulu’nca yürütülen soruşturma tamamlanmıştır. Soruşturma sonucunda sitenin;
-Sanal bayilerin oynattıkları sabit ihtimalli bahis oyunları pazarında hâkim durumda bulunduklarına,
-Spor kulüpleri ile reklam, tanıtı ve sponsorluğa yönelik münhasırlık içeren anlaşmalar yaptığına
-Reklam hizmet alımına yönelik bir başka site ile münhasırlık içeren anlaşma yapmak suretiyle hakim durumu kötüye kullandığına karar verilmiştir.
Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 6. maddesi kapsamında davranışın, hakim durumu kötüye kullanma kapsamında değerlendirilebilmesi için davranışı gerçekleştiren teşebbüsün, belirli bir piyasada rakipleri ve müşterilerinden bağımsız hareket ederek fiyat, arz, üretim ve dağıtım gibi ekonomik parametreleri belirleyebilme gücüne sahip olması gerektiği öngörülmüştür.
Söz konusu bahis sitesinin yaptığı münhasırlık içeren anlaşmalar incelendiğinde Kanun’un 6. maddesini ihlal ettiği tespit edilmiştir. Tespit sonucunda bahis sitesine 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 16. maddesi uyarınca idari para cezası uygulanmasına karar verilmiştir.
YABANCILAR ve ULUSLARARASI KORUMA KANUNU’NDA DEĞİŞİKLİK
6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun amacı; yabancıların Türkiye’ye giriş, kalış ve çıkışları ile Türkiye’den koruma talep eden yabancılara sağlanan korumanın kapsamına ilişkindir.
Anayasa Mahkemesinin 2020/30 Esas, 2023/12 Karar sayılı kararında, Kanun’un 21. maddesinde değişikliğe karar verilmiştir. Madde, ikamet izni başvurusunun nereye yapılacağı ve hangi şartlara tabi tutulduğunu düzenlemektedir. Maddenin 7. fıkrası değişmeden önce “ ikamet izni başvuruları yetkili aracı kurum tarafından da yapılabilir. İçişleri Bakanlığı tarafından gerekli görülen durumlarda ikamet izni başvurularında azami üç yıl geçerli sözleşmelerle ve ikamet izni aracılık hizmet bedelinin %20’sinin genel bütçeye aktarılması kaydıyla, ikamet izni aracılık hizmeti sunacak yetkili aracı kurumlar Bakan onayıyla görevlendirilebilir. Buna ilişkin işlemlerde 08.09.1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ile 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümleri uygulanmaz. Buna ilişkin usul ve esaslar İçişleri Bakanlığı tarafından çıkarılan yönetmelikle belirlenir. Alınacak payın genel bütçeye özel gelir olarak kaydedilmesine ve bakanlık bütçesinin ilgili tertiplerine özel ödenek yazılmasına Cumhurbaşkanı yetkilidir.” Şeklindedir.
Anayasa Mahkemesi Kararı ile maddede öngörülen hizmet bedeline ilişkin %20 ile belirtilen sınır kaldırılmıştır. Yetkili aracı kurumların Bakan onayı ile görevlendirilmesi değiştirilmiş, Bakan onayı olmadan yetkili aracı kurumların görevlendirmesinde karar kılınmıştır. İşlemlerin belirlenmesine ilişkin yönetmeliğe başvurma zorunluluğu da maddeden çıkarılmıştır. Son olarak ise ödenek yazılmasında “Cumhurbaşkanı” ifadesine yer verilmemiştir. Değişiklikler neticesinde 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun 21. madde 7. fıkrası “ İkamet izni başvuruları yetkili aracı kurum tarafından da yapılabilir. İçişleri Bakanlığı tarafından gerekli görülen durumlarda ikamet izni başvurularında azami üç yıl geçerli sözleşmelerle ve ikamet izni aracılık hizmet bedelinin genel bütçeye aktarılması kaydıyla, ikamet izni aracılık hizmeti sunacak yetkili aracı kurumlar görevlendirilebilir. Alınacak payın genel bütçeye özel gelir olarak kaydedilmesine ve bakanlık bütçesinin ilgili tertiplerine özel ödenek yazılmasına yetkilidir.” Olarak değiştirilmiştir.
Değişiklik ile ikametgâh iznine ilişkin kolaylık sağlandığı görülmektedir. Değişikliğin yürürlüğe giriş tarihi 27.03.2024 olarak belirlenmiştir.
ÇAĞRI MERKEZİ HİZMETİNE İLİŞKİN YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ YERİNE GETİRMEYEN KURULUŞLARA UYARI
Tüketici Hakları Dairesi Başkanlığı’nın vermiş olduğu karar, 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu ve Elektronik Haberleşme Sektöründe Hizmet Kalitesi Yönetmeliği’nde düzenlenen yükümlülükleri yerine getirmeyen telekomünikasyon kurumlarına ilişkindir.
12.09.2010 tarihli ve 27697 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Elektronik Haberleşme Sektöründe Hizmet Kalitesi Yönetmeliği’nde işletmecilere, hizmetin kesintisiz olarak sunulması için gereken özeni gösterme yükümlülüğü getirilmiştir. Yine aynı yönetmelikte, müşteri hizmetleri için cevap verme ve tüketici şikayetleri çözüm süresi hizmet kalitesi ölçütü 24 saat veya daha az olması şeklinde belirlenmiştir. Bir diğer yükümlülük ise müşteri hizmetleri için cevap verme süresi ile ilgilidir.
Kararda. telekomünikasyon şirketlerinin belirtilen yükümlülükleri yerine getiremediği görülmüştür. Sonuç olarak, kuruluşların yazılı olarak uyarılmasına karar verilmiştir.