18-25 Mart 2024 Tarihli Güncel Mevzuat Değişiklikleri
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE KISMEN ÖDEME HAKKINDA YÖNETMELİK
Yönetmelik; bireysel emeklilik sistemindeki katılımcıların kısmen ödeme hakkını kullanmak üzere yapacakları başvuruyu ve değerlendirilmesini, kısmen ödeme alınabilecek halleri, kısmen ödeme ile ödenecek Devlet katkısının hesaplanmasını ve ödenmesini, uygulanacak yaptırımları, emelilik şirketlerinin kısmen ödeme sürecindeki görev ve sorumluluklarını, kısmen ödeme ile ilgili diğer hususları kapsamaktadır.
Yönetmelikle söz edilen şirket, 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu’na göre kurulmuş emeklilik şirketidir.
Katılımcının kısmen ödeme hakkını en az beş yıl kullanmamış olması gerekmekle beraber bu süre içerisinde başvuru tarihi itibarıyla geçerli olan aylık brüt asgari ücret tutarının en az beş katı kadar katkı payı ödediği sözleşmesinden, söz konusu yönetmelikte belirlenen hal ve koşullar gerçekleştiği takdirde birikimin yüzde ellisine kadar olan tutarın kısmen ödenmesi için şirkete başvurabileceği düzenlenmiştir.
Katılımcının kısmen ödeme alma hakkını, ödeme tarihinden itibaren üç yıl içinde; emeklilik, vefat veya maluliyet halleri hariç, ödemeye konu sözleşmesini sistemden çıkış işlemi ile sonlandırmayacağına dair taahhüt vermek koşuluyla kullanabileceği şart koşulmuştur.
İşveren grup emeklilik sözleşmeleri, Kanunun ek 2.ve geçici 2. maddeleri kapsamında kurulan sözleşmelere istinaden düzenlenen sertifikalar ile üzerinde haciz veya rehin bulunan veya yürürlükte bulunan bir alacağın devri sözleşmesine konu olan sözleşmeler için kısmen ödeme başvurusunda bulunulamaz.
-Evlilik veya konu alımı halinde kısmen ödeme: En az beş yıl yürürlükte olan bir sözleşmesi bulunan katılımcı, konut alımı veya evlenme hallerinde bu sözleşmesinden kısmen ödeme başvurusunda bulunabilir. Bu fıkrada sayılan hallerin her birinden, katılımcı bazında bir defaya mahsus olmak üzere kısmen ödeme hakkı kullanılabilir.
-Eğitim halinde kısmen ödeme: En az beş yıl yürürlükte olan bir sözleşmesi bulunan katılımcı, başvuru tarihinde yirmi bir yaşını aşmamış olmak koşuluyla Türkiye’de faaliyet gösteren üniversitelerin herhangi bir örgün eğitim lisans programına kayıtlı olması halinde bu sözleşmesinden kısmen ödeme başvurusunda bulunabilir. Bu madde kapsamında kısmen ödeme hakkı, katılımcı bazında bir defaya mahsus kullanılabilir.
-Doğal afet halinde kısmen ödeme: Genel hayata etkili afet ilan edilen bölgelerde, afetten zarar gören katılımcılar, doğal afetin meydana geldiği tarihi müteakip altı ay içinde kısmen ödeme başvurusunda bulunabilir. Bu madde kapsamında katılımcı bazında bir defaya mahsus ve doğal afetin meydana geldiği tarihten önceki en son hesaplanan birikim tutarının yüzde ellisi ile sınırlı olmak üzere kısmen ödeme hakkı kullanılabilir.
Yönetmelik ile hangi hallerde kısmen ödemeye başvurulabileceği yukarıda sayılmıştır. Ayrıca Yönetmelikle bu hallerde ödeme için gerekli belgeler ve izlenen yöntem de belirtilmiştir.
Yönetmelikte devlet katkısı ve yatırımlar da detaylı bir şekilde ele alınmıştır.
-Evlilik veya konut alımı kapsamına giren hallerde kısmen ödemeye konu tutarın yüzde yirmisi
-Eğitim ve doğal afet kapsamına giren hallerde ise kısmen ödemeye konu tutarın yüzde yirmi beşi
Oranına karşılık gelen miktardaki fon payının satım talimatı verilir ve fon paylarının nakde dönüştüğü gün elde edilen nakit tutar Devlet katkısı hesabından çıkarılarak katılımcıya kısmen ödeme tutarı ile birlikte ödenir.
Şirket, Yönetmelikte yer alan taahhüdünü yerine getirmeyen katılımcıya kısmen ödeme hakkı kapsamında ödenen Devlet katkısı tutarını, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51. maddesinde belirtilen gecikme zammı oranına göre hesaplanan faiziyle birlikte 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre katılımcıya ödenecek tutardan indirerek bağlı bulunduğu vergi dairesine ödeyeceği hakkında sorumluluk yüklemiştir.
Yönetmelik, bireysel emeklilik sisteminde kısmen ödeme kapsamındaki durumları saymış, yöntemleri ve ibraz edilecek belgeleri belirlemiştir. Aynı yönetmelikle devlet katkısının nasıl hesaplanacağı açıkça belirtilmiştir. Belirlenen şartlara uymayan katılımcılar hakkında ödenmesi gereken tutar yazılmıştır.
Yönetmelik 1/7/2024 tarihinde yürürlüğe girecektir.
KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİNDE DÜŞÜK KARBON EMİSYONUNA SAHİP YEŞİL ÇİMENTO KULLANIMININ YAYGINLAŞTIRILMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ
Tebliğ 16.03.2024 tarihli ve 32491 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Kullanılan çimento türü terk edilerek çevresel etkileri, teknik üstünlükleri ve maliyet avantajları ile öne çıkan ve daha düşük klinker oranına ve karbon emisyonuna sahip yeşil çimento kullanılması teşvik amacı ile çıkarılmıştır.
Çevresel sürdürülebilirlik ve teknik üstünlükleriyle ön plana çıkan yeşil çimento kullanımını teşvik etmek amacıyla;
-1/1/2025-31/12/2029 tarihleri arasında kamu yapım işi sözleşmeleri ve çimento içerikli mal alımı ihalelerinde kullanılacak çimentoda klinker/çimento oranı en fazla 0,80 olarak,
- 1/1/2030 tarihinden itibaren kamu yapım işi sözleşmeleri ve çimento içerikli mal alımı ihalelerinde kullanılacak çimentoda klinker/çimento oranı en fazla 0,75 olarak,
Sınırlandırılmıştır.
Tebliğ’in yürürlüğe giriş tarihi ise 01.01.2025 olarak belirlenmiştir.
219 BORÇ PARA ve YARDIMLARA DAİR GENEL KURUL KARARI
Karar 22.03.2024 tarihli 32497 sayılı Resmi Gazete ’de yayımlanmıştır.
Karar, basında fikren veya bedenen çalışanlara verilecek borç para ve yapılacak yardımlara ilişkin usul ve esasların belirlenmesi amacına yöneliktir.
Tüzel kişilere yapılacak yardımlar kapsam dışında tutulmuştur.
Karar, 195 sayılı Basın İlan Kurumu Teşkiline Dair Kanun’un 2. madde 1. fıkrasının 3 ve 5 numaraları bentleri, 23. madde 1. fıkrası ve Basın İlan Kurumu Yönetmeliği 102. ve 103. maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Verilecek borç para, basında fikren veya bedenen çalışanlara bir yıl vadeli olarak ve belli taksitler halinde kesinti yapılarak tahsil edilecektir.
Yine aynı kararda belirtilen muhtaçlık yardımı ise basın mesleğinde fikren veya bedenen en az on yıl çalıştıktan sonra, artık çalışamaz hale gelen ve yardıma ihtiyacı bulunanlara yılda en fazla bir defa yapılan ya da basında fikren veya bedenen çalışmakta iken yangın, deprem, sel gibi doğal afetler neticesinde muhtaç duruma düşenlere yalnız bir defa olmak üzere yapılan yardımı ifade eder.
Borç para, muhtaçlık yardımı ve ölüm yardımı istekleri, Kurumca belirlenecek şekilde özel talepnamelerle yapılır. Ancak gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu belirlenenlerin, borç para ve muhtaçlık yardımı alma hakkını kaybedeceği düzenlenmiştir. Ölüm olayında, ölüm alacaklarının saklı olduğu istisna olarak tutulmuştur.
Basın İlan Kurumu Yönetmeliği 103. maddesi ile karar hükümlerine göre kendilerine borç para verilebilecek kişiler;
- Basın mesleğinde fikren veya bedenen çalışanlar,
- Resmî ilan ve reklam yayımlama hakkı bulunan süreli yayınlara hizmet veren haber ajanslarında fikren veya bedenen çalışanlar,
- Kurum Genel Kurulunda temsilci bulundurma hakkına sahip sendika ve basın derneklerinde çalışanlar,
-Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığında çalışanlardır.
Bu kimselerde aranacak nitelikler ise;
- İşinde en az iki yıl çalışmış olmak,
-İşiyle ilgisi bulunmayan başka bir işte çalışmamak,
-Maaşlarında temlik veya haciz bulunmamaktır.
Yine bu kararda sayılan nitelikleri sahip bulunanlara borç para verilebilmesi için çalışılan yayınlara ilişkin bazı kriterler belirlenmiştir. Bunlar;
-Resmî İlan ve Reklam Yönetmeliğine göre resmî ilan yayımlama hakkını kazanmış olması,
-Resmî ilan ve reklam alacakları üzerinde borcun emniyetini kaldıracak ölçüde haciz veya temlik bulunmaması,
-Taksitleri, borç alanın ve müteselsil kefilinin ücreti ile istihkaklarından ve işten ayrılmaları halinde, borcun kalanını ödenecek tazminatlarından defaten kesmeyi, tazminatsız işten ayrılmalarında veya tazminatın kalan borcu karşılamayacak tutarda olması halinde, kalan tutarı defaten Kuruma ödeyeceğini yazılı şekilde kayıtsız ve şartsız olarak kabul, beyan ve taahhüt etmeleri, bu taahhütlerine rağmen gerekli kesintileri yapmadıkları takdirde, bu meblağın Kurumdaki ilan alacaklarından tevkifini gayri kabili rücu olarak kabul, beyan ve taahhüt etmeleri şarttır.
Süreli yayınlarda fikren veya bedenen çalışanların dışındakilere, resmi ilan yayımıyla ilgili şartların uygulanmayacağı belirtilmiştir.
Borç para talebinde bulunanların, kendileri ile aynı niteliklere sahip bir kimseyi müteselsil kefil olarak göstermesi şart koşulmuştur.
Yine karada verilecek borç miktarının 12.000 TL olduğu ve on iki ay eşit taksitlerle ödeneceği belirlenmiştir.
Kararda bir diğer düzenlenen hak ise para yardımına ilişkindir. Yardımın yapılacağı kimselerde aranan nitelikler, borç para verilecek kişilerin nitelikleri ile aynıdır. Muhtaçlık yardımı ise 6.000 TL’dır. Tek farklılık muhtaçlık yardımı için talep edenin muhtaç olduğunu sayılan belgelerle doğrulaması gerektiğidir. Bu belgeler;
-Basın mensuplarının sosyal dayanışma ve yardımlaşması amacıyla kurulmuş bir vakıfça veya muhtarlıkça verilen bir belge
-Aylık net gelirinin, net asgari ücretin 3/4 ünün altında olduğunu gösteren bir belgedir.
Son olarak ise Karar’da ölüm yardımı 9.000 TL olarak belirlenmiştir.
Yapılacak yardımlar ve borç desteği Basın İlan Kurumu’nda sayılan ve nitelikleri sağlayan kişiler için oldukça büyük kolaylık sağlamıştır.