15-19 Nisan 2024 Tarihli Güncel Mevzuat Değişiklikleri
BAĞIMSIZ DENETİME TABİ ŞİRKETLERİN BELİRLENMESİNE DAİR CUMHURBAŞKANI KARARI
06.04.2024 tarihli 32512 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı ile Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Karar’da değişiklik yapılmıştır. Yapılan değişiklik ile anonim ve limited şirketlerin bağımsız denetime tabi olma eşikleri yükseltilmiştir. Bu değerler;
-Aktif toplamı 75 milyon Türk Lirası’ndan 150 Milyon Türk Lirası’na
-Yıllık net satış hasılatı 150 milyon Türk Lirası’ndan 300 milyon Türk Lirası’na arttırılmıştır.
Söz konusu şirketler hakkında verilen kararda çalışan sayısı değiştirilmemiş, 150 ile sabit kalmıştır.
Değişiklik uyarınca, art arda iki hesap döneminde belirtilen eşiklerden en az ikisini aşan şirketler bir sonraki hesap döneminden itibaren bağımsız denetime tabi tutulacaktır.
Yapılan değişiklikler 01.01.2024 ve sonrasında başlayan hesap dönemlerine uygulanacaktır.
Cumhurbaşkanı kararı 06.04.2024 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
TÜRKİYE’DE GEÇİCİ OLARAK DURDURULDU
Rekabet Kurulu 2021 yılında META Platforms Inc. hakkkında Facebook, Instagram ve Whatsapp hizmetlerinden toplanan verileriler ile 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 6. maddesinde düzenlenen hakim durumu kötüye kullanmak şüphesine ilişkin soruşturma yürütmüştü. Yapılan soruşturma sonucunda Rekabet Kurulu inceleme sonucunda 12 Aralık 2023 tarihinden başlamak üzere META’ya, söz konusu yükümlülükleri yerine getirene kadar her gün için 2022 yılı gayri safi gelirleri üzerinden 4.796.152,96 TL idari para cezasına hükmedilmişti.
Rekabet Kurulu’nun META ile ilgili bir sonraki soruşturmasında ise uygulamanın, Instagram ve Threads uygulamalarının, Threads profili oluşturan kullanıcıların verilerini, kullanıcılara onay seçeneği sunmaksın birleştirmesine ilişkin durumu incelemiştir. Kurul, soruşturma tamamlanana kadar telafisi güç zararlara yol açılacağını değerlendirmiş ve akabinde geçici tedbir kararı vermiştir.
META Platforms’un pazarda uzun süredir var olması ile birlikte gelen kapsamlı bir veri birikimine sahip olması, yine sahip olduğu kullanıcı sayısı büyüklüğü ve kullanıcı çeşitliliğinin rakipleri için durumu zorlaştırdığı ve her bir uygulamadan edindiği bilgi birikimi başka bir uygulamasına aktarmasının pazar gücünü arttırdığı tespit edilmiştir.
Rekabet Kurulu’nun veri birleştirme davranışının engellenmesi için verilen geçici tedbir kararı üzerine Threads yaptığı bildirim ile kullanıcılarına Türkiye’de geçici olarak kapatılacağını duyurmuştur. Açıklama “Rekabet Kurulu’nun kararı nedeniyle Threads 29.04.2024 tarihinden itibaren Türkiye’deki kişiler tarafından kullanılamayacak. Threads profili devre dışı bırakılacak fakat bilgilerin indirilebilir ve profilini istediğin zaman silebilirsin. Türkiye’deki Threads topluluğuna değer veriyoruz ve yakında geri dönmeyi umuyoruz.” şeklindedir.
Bahsedilen kapatılmadan META’nın; Facebook, Instagram, Whatsapp veya bunun gibi diğer uygulamaları ve diğer ülkelerde Threads kullanımlarının etkilenmeyeceği bildirilmiştir. Ayrıca Threads Türkiye’ye geri döndüğü takdirde profilini donduran kullanıcıların etkileşimlerinin tekrar görünür hale getirileceği de kullanıcılara duyurulmuştur.
MARKET ZİNCİRİNİN ALDATICI REKLAMINA İLİŞKİN REKLAM KURULU KARARI
Reklam Kurulu, 343 sayılı Bülten’inde, zincir marketin yapmış olduğu reklamın içeriğinde aldatıcılık bulunmasına ilişkin karara yer vermiştir.
Firma tarafından yapılan mağaza içi tanıtımlarda “Meyve ve Sebze Ürünlerinde %25 İndirim" şeklinde ifadeler kullanılmıştır. Ancak alışveriş yapan tüketicilerin alışveriş fişlerinde indirimin uygulanmadığı görülmüştür.
Yapılan incelemeler sonucunda zincir marketin belirli bir şubesinde yapılan mağaza içi tanıtımın meyve ve sebzeler için yapılmasına rağmen indirimin yalnız sebze ürünlerinde geçerli olduğu tespit edilmiştir. Yapılan tanıtımların tüketiciyi yanılmakta olduğu açıktır.
İnceleme konusu tanıtımların, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5 ve 32/1.maddeleri ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un “ (1) Ticari reklam, ticaret, iş, zanaat veya bir meslekle bağlantılı olarak; bir mal veya hizmetin satışını ya da kiralanmasını sağlamak, hedef kitleyi oluşturanları bilgilendirmek veya ikna etmek amacıyla reklam verenler tarafından herhangi bir mecrada yazılı, görsel, işitsel ve benzeri yollarla gerçekleştirilen pazarlama iletişimi niteliğindeki duyurulardır. (2) Ticari reklamların Reklam Kurulunca belirlenen ilkelere, genel ahlaka, kamu düzenine, kişilik haklarına uygun, doğru ve dürüst olmaları esastır. (3) Tüketiciyi aldatıcı veya onun tecrübe ve bilgi noksanlıklarını istismar edici, can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürücü, şiddet hareketlerini ve suç işlemeyi özendirici, kamu sağlığını bozucu, hastaları, yaşlıları, çocukları ve engellileri istismar edici ticari reklam yapılamaz. (4) Reklam olduğu açıkça belirtilmeksizin yazı, haber, yayın ve programlarda, mal veya hizmetlere ilişkin isim, marka, logo veya diğer ayırt edici şekil veya ifadelerle ticari unvan veya işletme adlarının reklam yapmak amacıyla yer alması ve tanıtıcı mahiyette sunulması örtülü reklam olarak kabul edilir. Her türlü iletişim aracında sesli, yazılı ve görsel olarak örtülü reklam yapılması yasaktır. (5) Aynı ihtiyaçları karşılayan ya da aynı amaca yönelik rakip mal veya hizmetlerin karşılaştırmalı reklamı yapılabilir. (6) Reklam verenler ticari reklamlarında yer alan iddiaların doğruluğunu ispatla yükümlüdür. (7) Reklam verenler, reklam ajansları ve mecra kuruluşları bu madde hükümlerine uymakla yükümlüdür. (8) Ticari reklamlara ilişkin getirilecek sınırlamalar ile bu reklamlarda uyulması gereken usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.” Şeklinde düzenlenen 61. Maddesine aykırı olduğuna hükmedilmiştir.
Reklam Kurulu, zincir marketler hakkında idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları verilmesine karar vermiştir.
ABD’NİN VERİ KORUMA YASA TASARISI.
Geçtiğimiz hafta ABD’de veri koruma yasası ile ilgili yeni bir adım atılmıştır. Federal milletvekilleri, bu yılki ulusal veri gizliliği korumalarını yasalaştırma girişimi olan Amerikan Gizlilik Hakları Yasası’nın ( American Privacy Rights Act) ilk taslağını açıkladılar.
2024 Amerikan Gizlilik Yasası, 2021’de yürürlüğe giren Amerikan Veri Gizliliği ve Koruma Yasası’nın devamı niteliğindedir. Tasarının içerdiği konular;
-Verilerin ihlale uğramasını önleyecek tedbirlere standart kurallar getirilmesi
-Şirketlerin işleyebileceği kişisel veri, ürün ve hizmetleri sağlaması için ihtiyaç duyacağı minimum miktarla sınırlanması,
-Şirket yöneticilerinin uygulama sorumluluğunu doğrudan üstleneceği,-
-Kişilerin ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verileri gibi hassas verilerin üçüncü bir tarafa aktarılmasından önce açık rıza şartı getirildiği,
-Şirketlerin “kullanıcıları satın almalarıyla birlikte aşırı fiyatlı sigorta satın almak veya yinelenen faturalara kaydolmak gibi şeyler yapmaları için kandırmak üzere dikkatle hazırlanmış bir kullanıcı arayüzü” olarak tanımlanan dark patterns uygulamasının yasaklanması,
Gibi birçok kişisel verilerin korunmasına yönelik düzenleme içermektedir.
Bazıları eyaletler ulusal bir yasanın, eyaletlerin veri koruma yasalarını geçersiz kılacağından endişe duysa da, çoğunluk büyük miktardaki tüketici verisine ilişkin üstün bir yasanın kabul edilmesi gerektiği konusunda hemfikir.